Black Tot Day 2024
Oficiální vydávání alkoholu se datuje přinejmenším do 17. století, kdy námořníci dostávali pivo - nebo často „malé pivo“, mnohem slabší (méně než jednoprocentní) verzi - protože se lépe uchovávalo než sladká voda. Vzhledem k tomu, že příděly piva dosahovaly až jednoho galonu na osobu a den, bylo skladování takového množství na lodi obtížné, a proto se v polovině 50. let 16. století začaly vydávat alkoholické nápoje v množství půl galonu na osobu a den.
Zpočátku se admiralita rozhodovala pro brandy, ale protože Francouzi stáli pravidelně na opačné straně sporu než královské námořnictvo, když karibská území připadla Koruně, přešlo se ve velkém na rum - tento stav trval až do dnů Černého Tota, i když se množství postupem času snižovalo.
Vzhledem k rostoucímu počtu případů opilství byl ve 40. letech 17. století formalizován příděl rumu; rum se ředil vodou (případně se smíchal s cukrem a limetkovou šťávou) a tyto nápoje se vydávaly dvakrát denně.
Muž, který stál za tímto krokem, admirál Edward Vernon, byl známý jako Old Grog, protože měl na svém oblíbeném kabátě látku s grogem, a tak se jeho výdeji rumu začalo říkat grog (a odtud pochází pozdější výraz „groggy“, což znamená zmatený nebo zmatený, pravděpodobně v důsledku nadměrné konzumace alkoholu, ať už ředěného, nebo neředěného...).
Ve viktoriánské době výdej rumu téměř vymizel, místo toho byl snížen na osminu pinty a vydával se pouze jednou denně ráno. Důstojníkům a praporčíkům byl tento příspěvek zrušen v roce 1881, respektive na konci první světové války.
Po druhé světové vál ce však potřeba čisté hlavy při manipulaci se složitými stroji, zbraněmi a letadly znamenala, že některé jednotky již zaváděly vlastní omezení výdeje rumu. Pro posádky letadel platilo pravidlo, které povolovalo čtyři hodiny „mezi lahví a plynem“, a doba výdeje rumu se také změnila, aby se přizpůsobila pracovnímu režimu.
Konečné zrušení výdeje rumu bylo projednáváno v Dolní sněmovně, která souhlasila s Admiralitou.
Opatření k ukončení každodenního výdeje rumu námořníkům byla přijata za prvního lorda admirála flotily - Michaela Le Fanu, v důsledku čehož se mu důvěrně říkalo „Suchý zázvor“. Tento den oslavoval osobním heslem:
Most farewell messages try
To jerk a tear from the eye
But I say to you lot
Very sad about the tot
But thank you, good luck and goodbye.
S odstupem času získávají tyto řádky na dojemnosti - admirálovi byla v té době diagnostikována smrtelná nemoc a nepřežil by ani rok, ačkoli to ve flotile nebylo všeobecně známo.
Samotné dny se nesly ve znamení náležité vážnosti - někteří nosili černé pásky, když dostávali poslední příděly, konaly se i smuteční obřady.
Black Tot
V roce 1970 proběhlo v parlamentu hlasování o zastavení přídělu rumu kvůli obavám ze složitější technologie, která se v současnosti v námořnictvu používala. Pohřby se konaly v „den, kdy rum zemřel“, a 31. červenec 1970 se stal navždy známým jako Den Černého Rumu.
Ostatní rum se stáčel do lahví a šetřil pro zvláštní příležitosti, jako bylo například královnino diamantové jubileum nebo zřídkakdy vyslovované nařízení „Splash the Main Brace“. Nakonec se některé láhve dostaly do rukou bývalých důstojníků, kteří je buď vypili, nebo prodali dál. V průběhu několika let spoluzakladatel společnosti Elixir Distillers - Sukhinder Singh tyto poslední zbývající láhve vypátral, koupil a smíchal, aby vytvořil „Black Tot Last Consigment“.
Na počest Black Tot Day jsme se rozhodli připomenout tuto významnou historickou událost speciální nabídkou. V našem internetovém obchodě nyní najdete - 10 % slevu na vybrané rumy. Využijte této jedinečné příležitosti a oslavte s námi den, který navždy změnil tradice královského námořnictva. Na zdraví!